Oppimistehtävä #3

Polku nimisen retkeily-yhdistyksen sosiaalisen median kokonaisuus. Retkeily-yhdistyksessä on noin 50 jäsentä ja erilaisia tapahtumia sekä retkiä järjestetään eri asioista kiinnostuneille kuten melonta, vaellus, ulkomaan matkat, kalastus ja pyöräily. Moni osallistuu erilaisiin tapahtumiin, mutta asioita on helpompi järjestää alalajin omilla kanavilla.

Toteutus on suunnattu ensisijaisesti retkeily-yhdistyksen jäsenille tarkoituksena kehittää yhdistyksen toimintaa modernimpaan ja yhteisöllisempään suuntaan. Yhdistys haluaa jakaa tietoa toiminnastaan myös ulkopuolisille luonnosta ja retkeilystä kiinnostuneille, joten toissijaisena kohderyhmänä on yhdistyksen potentiaaliset uudet jäsenet.

Toteutuksen tavoitteena on

  • parantaa yhdistyksen näkyvyyttä ja jakaa tietoa sen toiminnasta
  • luoda positiivisia mielikuvia, lisätä kiinnostusta retkeilyyn ja kasvattaa harrastajien määrää
  • nykyaikaistaa ja elävöittää toimintaa
  • tiedottaa yhdistyksen ajankohtaisista asioista, retkistä ja tapahtumista
  • sujuvoittaa retkille ilmoittautumista
  • helpottaa retkien suunnittelua ja valmistelua
  • luoda foorumi kommunikointiin jäsenten kesken
  • kehittää yhteisöllisyyttä ja ryhmähenkeä
  • jakaa retkikokemuksia ja elämyksiä

KÄYTETYT SOVELLUKSET

Facebook: Yhdistyksen yhteystiedot ja yleiset tiedotukset on helppo jakaa Facebookin julkisella sivulla. Yhdistyksen kohderyhmää ovat aikuiset ja nuoret aikuiset, joten heidät tavoittaa vielä tätä kautta. Facebookia voi hakukoneoptimoida hankkimalla uniikin URL-osoitteen (vaatii 25 tykkäystä sivuista) ja Tietoja –sivun huolellinen täyttäminen toimii normaalin verkkosivun meta-tunnisteiden lailla. Google arvostaa, mitä enemmän Facebook-sivulle linkitetään muista osoitteista. Omia nettisivuja näin pieni yhdistys ei enää tarvitse, riittävät tiedot toimintaan mukaan pääsemiseen saa jaettua Facebookissa. Yhdistykseen saa helposti yhteyden Facebookin viestillä.

Facebookiin yhdistys voi tehdä myös kiinnostuksen mukaan toimivia suljettuja ryhmiä, joille vain jäsenet pääsevät. Näissä ryhmissä voidaan jakaa rennommin mietteitä ja kuulumisia muille ryhmäläisille. Koska yhdistyksen jäsenet pääasiallisesti vain retkeilevät yhdessä ilman säännöllisiä kokoontumisia, ylläpidetään ryhmissä yhteishenkeä.

Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan nuoret eivät enää juurikaan käytä Facebookia vaan ovat siirtyneet Instagramiin ja Snapchattiin. Facebookilla tavoitetaan kuitenkin nuoret aikuiset ja vanhemmatkin käyttäjät. (Anderson & Jingjing 2018, viitattu 29.6.2018.)

Slack Yhdistyksen jäsenille avataan Slackiin kanavat, joilla voidaan käydä keskustelua yleisesti sekä tehdä esimerkiksi melonnalle, vaellukselle ja ulkomaan matkoille omat kanavat. Omilla kanavilla voidaan visioida tulevia retkiä ja sopia asioista nopeallakin aikataululla. Slackin vahvuuksia esimerkiksi Whatsappiin verrattuna on, ettei tarvitse tehdä erillisiä ryhmiä jokaiselle lajille, eikä ihmisillä tarvitse olla kaikkien henkilöiden yhteystietoja luodakseen uuden kanavan (ryhmän).

TrelloVarsinaiseen retken suunnitteluun yhdistyksen jäsenet käyttävät Trelloa, jossa voidaan helposti tehdä projektisuunnitelma sekä seurata projektin etenemistä. Retken johtaja tietää koko ajan, miten retkivalmistelut sujuvat, koska ihmiset voivat helposti päivittää tekemänsä tehtävät valmiin suunnitelman mukaan. Halutessaan yhdistys voisi käyttää ilmoittautumisiin Nimenhuutoa, mutta ilmoittautumisten vastaanottaja voi päivittää osallistujat suoraan Trelloon, jolloin ei tarvita erillistä kanavaa ilmoittautumisia varten.

BlogiMuutama innokas yhdistyksen jäsen kirjoittaa retkistä blogiin tekstejä omille jäsenille ja yleisesti ulkoilusta ja luonnosta kiinnostuneille. Tekstien avulla yhdistys saa näkyvyyttä ja kerrottua ulkopuolisille, mitä he tekevät.

Instagram: Retkiltä jaetaan kuvia Instagramissa, ensisijaisesti omille jäsenille, mutta näkyvyyttä saadaan julkisen tilin myötä myös luonnosta ja retkeilystä kiinnostuneille.

Instagramilla tavoitetaan ennen kaikkea nuoremmat henkilöt. Instagramissa jaetaan rentoja kuvia ilman enempiä selityksiä ja sitä kautta retkiä ja yhdistystä saadaan markkinoitua muille upeiden kuvien ja rennon yhdessäolon kautta.

Google: Yhdistyksen sähköpostiosoite on Gmailissa ja yhdistyksen jäsenrekisteri Drivellä. Yhdistys käyttää sähköpostia tiedottaessaan jäseniä ja eri ryhmittymille löytyy omat sähköpostilistansa. Sähköposti on tänä päivänä itsestään selvyys ja lähes kaikki yhdistyksen valitsemat sosiaalisen median kanavat edellyttävät sähköpostiosoitetta kirjautumiseen.

Google-tunnuksia hyödynnetään myös Google Analytics ohjelmaan, jolla yhdistyksen SoMe-vastaava voi seurata sivujen käyttäjämääriä.

Yllämainituilla työkaluilla yhdistys tiedottaa jäseniään sekä jakaa toiminnastaan tietoa ulkopuolisille asiasta kiinnostuneille. Kanavien avulla ylläpidetään yhteisöllisyyttä ja ryhmähenkeä, koska yhdistyksen jäsenet eivät tapaa säännöllisesti livenä.

 

Päivitys ja ylläpito

Facebook: Yhteisten sivujen päivityksestä ja ylläpidosta vastaavat yhdistyksen
jäsenet, jotka ovat ilmoittaneet kiinnostuksen asiaan. Pyritään saamaan
useampi jäsen tähän tehtävään. Yhteiset päivitykset hoidetaan vuorotellen,
1pv/hlö. Lajikohtaiset päivitykset hoitavat pääsääntöisesti kunkin lajin vetäjät,
koska he tietävät asiasta parhaiten.

Slack, Trello:
Näiden päivitykset hoitavat lajin vetäjät.

Instagram:
Pakolliset päivitykset hoitavat lajin vetäjät ja vapaaehtoiset päivitykset pyydetään
retkille osallistujilta.

Blogi:
Pääsääntöisesti pyritään saamaan yhdistyksen jäsenistä muutama innokas
kirjoittamaan tapahtumista.

Ansaintalogiikka:
Toiminnan rahoitus tulee pääosin vuosittaisista jäsenmaksuista ja retkien
maksuista. Yhdistys pyrkii saamaan yhteistyökumppaneita kaikista tarjoamistaan lajeista. Yhteisö mainostaa yhteistyökumppaneidensa tarjoamia palveluita omilla some-kanavillaan ja vuorostaan saa tästä itselleen hyvät välineiden osto-, vuokraus- ja huoltosopimukset kumppaneidensa kanssa.
Lisäksi yhdistys saa provisiota myymistään yhteistyökumppaneidensa tuotteista. Tämä ei ole kuitenkaan liiketoiminnan päätavoite, vaan tarkoitus antaa lajista innostuneille mahdollisuus ostaa tuote hyvään hintaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *