Oppimistehtävä #2

Tietosuojakysymyksiä

 

Seuraavissa keskusteluissa osallistuin tietoturvaa käsitteleviin ketjuihin:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15243920/onko-mahdollista-selvittaa-imuroiko-joku-koneeltan#comment-93773318.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4456625/ketju/esimies_vaatii_tietoonsa_tyokoneeni_salasanan?page=4#comment-33700321

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15183809/kuvan-julkaisu#comment-93773686

Käyttäjätunnukseni on bea85

 

Millaisia seikkoja sosiaalisia verkkotyökaluja työyhteisöissä käyttävän henkilön pitäisi ottaa huomioon tietosuojan näkökulmasta?

  • huomioidaan omat asetukset verkkotyökaluissa ettei kaikki mitä jakaa työyhteisössä ole julkisesti nähtävillä
  • henkilökohtaista toimintaa sosiaalisessa mediassa ei missään nimessä saa sekoittaa organisaation/yrityksen toimintaan some:ssa.
  • työpaikan sisäisistä asioista on keskusteltava vain työpaikalla tai työpaikan hyväksymissä sosiaalisen median kanavissa.
  • luodaan yhteiset säännöt sosiaalisessa mediassa käyttäytymiseen
  • pidetään huoli oman koneen päivityksistä ja tietoturvasta.

 

Mitä ovat avoimuuden ja läpinäkyvyyden edut?

  • luo turvallisuuden ja luotettavuuden tunnetta
  • lisää tietoisuutta
  • kehittää toimintaa
  • parantaa toimintatapoja
  • lisää vuorovaikutusta
  • luo uusia mahdollisuuksia
  • auttaa löytämään erilaisia asiakaskohderyhmiä
  • parantaa palvelua ja tuotetta
  • antaa asiakassegmentille mahdollisuuksia muokata oman tarpeen mukaiseksi haluamaansa kohdetta.

 

Milloin henkilökohtaisten tietojen jakamisesta olisi hyötyä työyhteisön kannalta?

Henkilökohtaiset tiedot mielestäni eivät  kuulu työyhteisön some-kanaviin. Sillä työyhteisö ja henkilökohtainen elämä pitäisi pitää suhteellisen erillään toisistaan.  Mutta toistalta jos omien tietojen jakaminen hyödyttää sekä yritystä että työntekijää, jonka oman brändin arvo kasvaa, on syytä niitä käyttää. Oman tiedon ja taidon jakaminen työyhteisössä on aina hyväksi, jos se herättää keskustelua ja tuo uusia tuulia ja ajatuksia työelämään.

 

Millaista vahinkoa voi syntyä elle henkilökohtaisten tietojen suojaamisesta huolehdista?

  • identiteettivarkaus, jos henkilötiedot menävt vääriin käsiin
  • yksityisyyden rikkominen jos tietot leviävät
  • ilkivalta, jos kuvat, tiedostot ja kaikki muu sisältö voidaan poistaa puhelimesta ja pilvipalveluista, jolloin ne on pysyvästi menetetty.

 

Digitaalisen identiteettini

Arvioin säännöllisesti verkkoidentiteettini, niin, etta siten varmistan, että minusta verkossa saatavilla oleva tieto vastaa henkilökohtaisia ja ammatillisia vahvuuksiani. Arvioin säännöllisesti aktiivisesti käyttämäni verkkopalvelut ja sosiaaliset mediat. Postan profiilini niistä palveluista, joita et enää käytä. Poistan kielteiset tai väärät tiedot itseästäni. Tarkistan säännöllisesti lista ihmisistä, joihin linkityn verkossa, koska muistan, että toisten on helppoa nähdä, keneen minunt voidaan yhdistää.  En laita verkkoon kuvia tai tietoja, joita en halua tulevaisuuden koulujen, työnantajien, toimittajien ja bloggaajien näkevän. En luota yksityisyydensuojan vakioasetuksiin. Tarkistan itse yksityisyysasetukset käyttämissäni sosiaalisissa medioissa, jotta voin muokata ne itselleni sopiviksi. Asetukset kehittyvät jatkuvasti ja tarjoavat yhä enemmän valinnanmahdollisuuksia, joten seuraan asetuksia ja muokkaan tarpeen mukaan. Teen perusteellinen selvitys kaikista käyttäjänimistä, joita olen käyttänyt julkisissa tiedostoissa ja verkossa. Käytän useita hakukoneita varmistaakseni, että saan mahdollisimman paljon tietoa.

 

Digitaalisen identiteetin muodostuminen

Sosiaalisessa mediassa rakentuvan identiteetin voidaan ajatella olevan ”aidon identiteetin” taustalle painuva rooli, mutta identiteetti on koko ajan läsnä. Internetissä jotkut saattavat käyttäytyä erilaisemmin kuin todellisessa maailmassa. Esimerkkinä voi toimia Second Life, virtuaalimaailma, jossa henkilö voi niin sanotusti luoda toisen elämän. Panostus oman avatarin ulkonäköön, valinta millaisissa yhteisöissä liikkuu ja kuinka muiden henkilöiden kanssa kommunikoi, kertoo mielestäni ruudun takaa olevasta henkilöstä ja hänen arvoistaan.

Vaikka perinteiset sektorit, kuten perhe, koulutus ja ystävät, vaikuttavat identiteetin muodostumiseen, nykyajan identiteettiin vaikuttaa vahvasti myös sosiaalinen media. Mitä isompi osa henkilön arkea elämäjulkaisemisesta kehittyy, sitä syvemmin hän muodostaa sen osaksi itseään. Henkilön omaksuessa elämäjulkaisemisen toimintakulttuurin, hän samalla hyväksyy oman toimijaroolin, joka syntyy sosiaalisessa median toiminnan kautta. Edellinen identiteetiksi sulautuminen ei tapahdu hetkessä, mutta sosiaalisen median saadessa erityisesti mobiilivälineiden myötä suurempaa jalansijaa työelämässä ja etenkin vapaa-ajassa, se tapahtuu huomaamattomasti ja aiempaa nopeammin.

Osa tuttavistani myonsi ladanneensa verkkoon itsestään materiaalia, jota he eivät haluaisi nykyisen tai tulevan työnantajan tai opettajan näkevän. Yleensä tällaista materiaalia ovat valokuvat ja henkilökohtaiset tiedot. Ne totesivat, etta poistaisi netistä itseään koskevaa tietoa, jos se olisi mahdollista tehdä helposti parilla klikkauksella.
Internet tarjoaa ihmisille monia keinoja itsensä ilmaisuun, mutta heidän on syytä tiedostaa niiden mukana tulevat sudenkuopat. Tiedot, joita itsestämme kerromme, ovat ystävien, perheen ja työnantajien luettavissa. Sitä paitsi toiset voivat laittaa meistä tietoja nettiin ilman lupaa. Siksi jokaisen olisi tärkeää valvoa, millaisen kuvan verkko heistä luo.

 

Julkisuuden henkilön tietojen puuttumista sosiaalisessa mediassa 

Twitterissä ja Instagramissa urheilija pystyy itse säätelemään, mitä hän kertoo ja milloin. Viestit kulkevat suoraan urheilijalta faneille ja toisin päin, ilman välikäsiä”, artikkelissa kirjoitetaan.

Sosiaalisessa mediassa kukaan ei siis ole hallitsemassa julkkiksen julkisuuskuvaa ja toimimassa suodattimena sen suhteen, kuka saa sanoa ja mitä.

”Some-julkisuudesta” voi olla niin hyötyä kuin haittaakin julkisuuden henkilöille. Sosiaalisen median avulla julkisuuden henkilöt voivat rakentaa persoonallisempaa ja enemmän ”jalat maassa” -kuvaa itsestään julkisuudessa. Sosiaalinen media myös tuo fanit ja muun yleisön lähemmäs julkkiksia.

Julkisuuden henkilöiden twiittailussa ja Instagram-kuvien jakamisessa on kuitenkin myös riskinsä. Mikäli julkisuus-minä ja henkilökohtainen minä ovat ristiriidassa keskenään, voi tämä johtaa negatiiviseen julkisuuteen tai muihin ongelmiin sosiaalisen median käytön myötä.

Esimerkiksi urheilijoilla ja poliitikoilla oman roolin pohtiminen sosiaalisessa mediassa on olennaista, sillä he yleensä edustavat jotain muutakin kuin itseään julkisuudessa (esimerkiksi urheiluseuraa tai poliittista puoluetta). Toisaalta voidaan myös pohtia, onko jollain oikeutta säädellä mitä julkisuuden henkilöt saavat elämästään sosiaalisessa mediassa kertoa.

 

Työyhteisön sosiaalisen median käytön pelisäännöt. 

Ohjeita sosiaalisen median käyttäjälle

  • Kirjoita omalla nimelläsi, ellei työpaikalla ole toisin sovittu. Mikäli kirjoitat yksityishenkilönä, tee selväksi, että mielipiteet ovat omiasi. Vastaat itse siitä, mitä julkaiset.
  • Ole järkevä ja ystävällinen. Osoita arvostusta lukijaa kohtaan. Luot kirjoittaessasi mielikuvaa myös itsestäsi. Vältä parhaasi mukaan loukkaavia asioita.
  • Mieti ennen kuin julkaiset. Muista, että julkaistua ei voi peruuttaa. Verkossa kirjoituksesi voi saada laajemman julkisuuden kuin olit tarkoittanut. Ole tarkkana, sillä joskus voi olla vaikeaa erottaa yksityistä julkisesta ja henkilökohtaista ammatillisesta.
  • Älä provosoidu. Kärkevän ja epäasiallisen keskustelun raja on häilyvä. Perustele näkökantasi asiallisesti ja vältä toisten syyttelyä. Muista, että kaikkeen kritiikkiin tai keskusteluun ei tarvitse ottaa kantaa. Pidä tarvittaessa keskustelussa tauko, ota etäisyyttä, harkitse. Mikäli teet virheen, myönnä se ja pyydä anteeksi.
  • Kunnioita verkkoyhteisöjen sääntöjä ja tekijänoikeuksia. Sisällön julkaisijana sinulla on oltava käyttöoikeus julkaisemaasi materiaaliin (teksti, valokuva, video, piirros, kaavio, animaatio jne.)
  • Älä levitä henkilötietoja, epäasiallisia kirjoituksia tai kuvia.
  • Älä kirjoita luottamuksellisia asioita ja yrityssalaisuuksia. Varmista, jos olet epävarma. Selvitä, mitkä ovat työorganisaatiossasi julkisia ja luottamuksellisia tietoja sekä mahdolliset eettiset ohjeet ja julkisuusperiaatteet.
  • Pitäydy vastuullesi kuuluvissa asioissa, mikäli kirjoitat työhön liittyvistä asioista. Käsittele työn piiriin kuuluvia asioita muutenkin harkiten.
  • Ole lojaali työyhteisöllesi, myös vapaa-aikana. Työnantajan tai työtovereiden kritisoiminen somessa ei kuulu hyvään työkäytökseen.

Mielestani someohjeistuksessa tarkein on antaa selkeä kuva siitä, mitä työnantaja toivoo työntekijän toiminnalta sosiaalisessa mediassa. On tärkeä muistaa positiivisen someviestinnän vaikutusten heijastuminen yritykseen ja kannustaa siihen. Kolikon kääntöpuolella on työntekijän lojaliteettivelvoite: työntekijä ei saa toiminnallaan vahingoittaa työnantajaansa. Vahinkoa voi aiheuttaa esimerkiksi työntekijän jakama luottamuksellinen, valheellinen tai loukkaava tieto. Lojaliteettivelvoite koskee myös toimintaamme somessa ja yleisemmin verkossa.

 

Yrityksen pitää tehdä sosiaalisen median pelisäännöt ja ohjeet työntekijöille, jolloin he tietävät kuinka toimia sosiaalisessa mediassa vahingoittamatta yritystä millään tavalla. Yrityksen kannattaa tehdä tämä yhteistyössä työntekijöiden kanssa.

 

Lahteet

http://aaltodigiviestinnankurssi.blogspot.fi/search?updated-max=2017-03-27T23:21:00%2B03:00&max-results=23&reverse-paginate=true

http://www.webopas.net/digitaalinen_identiteetti.html

https://ttk.fi/koulutus_ja_kehittaminen/julkaisut/digijulkaisut/sosiaalisen_median_tyokaytto_-_tyosuojelunakokulma

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *