Oppimistehtävä #1

Tutuimmat sosiaalisen median sovellukset

Sosiaalinen media tarjoaa helpon, kaikkien saatavilla olevan palvelun monenlaiseen kommunikointiin, verkostoihin ja omien tuotosten, kuten videoiden ja kuvien jakoon. Se tarjoaa myös mahdollisuuden käyttää muiden tuottamaa media-aineistoa, kuten kuvia tai tekstiä, omissa tuotoksissaan pohjana – tietysti tekijänoikeudet huomioiden.

Sosiaalisessa mediassa toteutuu hyvin WWW:n alkuperäinen ajatus, jossa jokainen käyttäjä voi olla tiedon kuluttaja ja tiedon tuottaja. Esimerkiksi blogi-työkaluja käyttäen voi jokainen julkaista omaa nettipäiväkirjaa tai omia artikkeleita tietyn aiheen ympärille, jotka ovat ainakin periaatteessa kaikkien Internetin käyttäjien luettavissa. Wiki-työkalulla, joka on suunniteltu yhteiseen kirjoittamiseen, voi useampi verkon käyttäjä yhdessä työstää tekstikokonaisuutta, esim. verkkotietosanakirjaa tai tietopankkia jonkin aiheen ympärille. Toisaalta kuvien ja medianjako –työkaluilla, kuten Flickrilla ja Picasalla voi helposti julkaista omia ottamiaan valokuvia.

Sosiaalisessa mediassa käyttäjät muodostavat yhteisöjä, esimerkiksi erilaisten yhteisten intressien ja teemojen ympärille. Yhteisöissä voi jakaa omia ajatuksia, vaihtaa mielipiteitä sekä kerätä muita käyttäjiä omaan verkostoon. Tunnettujani yhteisö- ja verkostopalveluja ovat mm. Facebook, Google+ ja LinkedIn, Skype, Blogger, Twitter, YouTube, SlideShare, Pinteresti, Flickri

Facebookin avulla kokoan omat ystäväni. Facebookissa kirjoitan tilapäivityksiä, chattailla, lähettää viestejä ja jakaa valokuvia muiden käyttäjien kanssa. Voin lähettää tiedostoja Massengerissa.

Linkedin on ammatillinen verkostoitumispalvelu, jonne laitan näkyville työ- ja koulutushistoriani sekä kokoan kollegoitani omaan verkostoonsa.

Blogger on helppokäyttöinen blogipalvelu, jonne perustin oman blogini.

Twitter on mikroblogipalvelu, johon lähetän lyhyitä tekstipohjaisia päivityksiä eli ns. twiittejä ja itse valitsen, mitä twiittejä seuraavan.

Skype on verkkopuhelusovellus, jolla soitan sukulaisille ääni- ja videopuheluita, konferenssipuheluita sekä chattailla. Etuna on se, etta Skypen voin keskustella ja soittaa puheluja maksuttomasti tietokoneelta toiselle. Puhelut varsinaisiin puhelimiin sekä tekstiviestit maksavat.

Googlen omistama YouTube on videoiden jakopalvelu ja erittäin suosittu hakukone. Yritykset voivat jakaa YouTubessa esittelyvideoitaan, tuotetietoa tai vaikkapa asennusohjeita tai käyttää videoita sekä oman henkilöstön että tulevien työntekijöiden tai asiakkaiden koulutukseen.

SlideShare on PowerPoint-esitysten YouTube, jossa voi jakaa PowerPoint-esityksen tai pdfdokumentin helposti verkossa. Esitys ladataan SlideShare-palveluun, minkä jälkeen sitä voi katsoa suoraan selaimessa.

Pinterestissä jaetaan eteenpäin omia, muiden käyttäjien jakamia ja verkosta löytyviä kuvia pinboardeilla, joita voi luoda esimerkiksi jonkin aihepiirin ympärille.

Flickr on valokuvien jakamispalvelu, jonne ihmiset voivat tallentaa valokuviaan omiin kansioihin ja jakaa sitten linkkejä näihin kansioihin. Vastaavasti yrityksen tuotekuvat ja muut valokuvat voivat olla Flickrin kansioissa, joihin on linkki yrityksen omalta palvelimelta.

Minulle entuudestaan tuntematon sovellus

Entuudestaan tuntematon sovellus minulle on Snapchat. Snapchat on kuvaviestipalvelu ja mobiilisovellus, jonka avulla voi jakaa arkisia hetkiä snapeina eli kuvina ja lyhyinä videoina. Snappien muokkausmahdollisuudet ovat laajat, kuviin ja videoihin voi lisätä tekstiä, leimoja, kuvakkeita ja hymiöitä. Snapchatin erikoisuus on erilaiset kuva- ja äänitehosteet (Lenses), jotka ovat osaltaan tehneet siitä suositun. Palvelun ikäraja on 13 vuotta.

Snäpit voi lähettää joko palvelun muille käyttäjille tai julkiseen omaan tarinaan (My Story). Sovelluksen käyttäjä voi määrittää ajan, kuinka kauan omat snäpit näkyvät vastaanottajan laitteessa. Määritetyn ajan jälkeen snäpit poistetaan vastaanottajan sovelluksesta ja Snapchatin palvelimilta. Lähettäjä voi halutessaan tallentaa ottamansa kuvat ja videot omaan galleriaan. Ruutukaappauksen avulla tai kuvaamalla näyttöä esimerkiksi toisella laitteella muiden snäppejä ja tarinoita voi kuitenkin tallentaa.

Snapchatiin kuuluu monia ominaisuuksia, jotka houkuttelevat sovelluksen säännölliseen käyttöön. Yksi esimerkki on kahden käyttäjän välinen Snapstreak, joka  kertoo kuinka monta päivää kaksi palvelun käyttäjää ovat snapanneet yhdessä. Snapstreak katkeaa molemmilta käyttäjiltä, jos kumpikin ei lähetä toiselle snapia 24 tunnin kuluessa. Sovelluksesta löytyy lisäksi muun muassa oma karttanäkymä (Snap Map), jonka avulla voi nähdä kavereiden reaaliaikaisen sijannin kartalla. Käyttäjä päättää jakaako hän sijaintitietonsa julkisesti vai pysytteleekö haamutilassa (Ghost Mode). Palvelun alkuperäinen idea perustuu reaaliaikaiselle julkaisulle. Kuvat ja videot kuvataan Snapchatissä. Sittemmin palveluun on lisätty Snapchat Memories -toiminto, joka sallii aiemmin otettujen kuvien tai videoiden julkaisun.

 

Miten yritykset/organisaatiot käyttävät sovelluksia.

Valitsin Dropboxin, joka on yksi käytetyimpiä pilvipalveluita. Dropboxin avulla pystytaan jakamaan kuvia, videoita ja muita tiedostomuotoja muiden kanssa ja varmuuskopioimaan tärkeät tiedostot. Dropboxia voi käyttää sekä internetselaimen kautta että tietokoneen Dropbox-kansion kautta. Tietokoneen Dropbox-kansio ja internetselaimella käytettävässä Dropboxissa olevat tiedostot synkronoituvat siis aina automaattisesti keskenään.

Työyhteisön käytössä Dropbox on hyvä siinä, että työyhteisön sisällä voi helposti jakaa tiedostoja. Tarvitsee vain tehdä jako tiedostoon ja lisätä sähköpostiosoitteet joihin haluaa jakaa tiedoston. Jos jollakin työyhteisön jäsenellä ei ole Dropbox käytössä niin voi luoda tiedostosta linkin, jonka voi lähettää halutulle henkilölle esim. sähköpostin välityksellä, jolloin hänkin pääsee käsiksi tiedostoon.

Dropboxin avulla työyhteisö voi myös helposti jakaa tiedoston työyhteisössä niin että kaikki voivat muokata tiedostoa ja kaikki saavat heti muokatun version itselleen näkyviin. Tämäkin onnistuu helppojen vaiheiden kautta ja kaikki on neuvottu yksityiskohtaisesti Dropboxin ohjeessa.

Dropboxin perusversio on ilmainen ja sisältää rajoituksia esim. tallennustilan suhteen. Maksullinen Dropbox for Business on varmasti parasvaihtoehto työyhteisölle, koska siinä on esim. rajaton tallennustila ja linkkeihin voi lisätä salasanan.

Facebook-sivujen sekä Twitter-tilin avulla parturi-kampaamo voi saada vaivattomasti viestiteltyä asiakkaille esimerkiksi uusista tuotteista tai kampanjoista. Yritys voi panostaa enemmän omaan näkyvyyteensä Facebookissa, sillä yrityksen Facebook-sivujen päivitykset voi hoitaa halutessaan vaikka ruokatunnilla ja tällä tavoin on mahdollista tavoittaa asiakkaita ja muistuttaa heitä yrityksen olemassaolosta. Yritys voi kerätä lisää “tykkääjiä” Facebook-sivuilleen järjestämällä kilpailuja, joissa ideana on jakaa yrityksen kilpailukuvaa Facebookissa ja käydä tykkäämässä yrityksestä, jolloin kuluttaja on mukana yrityksen arpomassa tuotelahjassa tai muussa palkinnossa. Näin saadaan nopeasti leviämään tietoa yrityksestä. Yhdellä henkilöllä voi olla monta sataa ystävää Facebookissa ja kun hän jakaa omassa profiilissaan kuvan jonkun yrityksen kilpailusta, näkyy tämä viesti myös hänen ystäviensä uutisvirrassa. Näin ollen yritys voi helposti saada uusia “tykkääjiä” sivuilleen panostamatta itse juuri yhtään kuvan levitykseen sosiaalisessa mediassa. Kuluttajien sosiaaliset verkostot hoitavat siis mainonnan yrityksen puolesta.

Liikennekoulu voi halutessaan perustaa oman blogin, jossa voi autokoulun
arjesta kertoa laajemmin, kuin esimerkiksi Facebook-sivulla. Blogin voi perustaa omien internet-sivujen yhteyteen tai kokonaan erilliselle palvelimelle, jolloin blogi on kuitenkin hyvä linkittää myös yrityksen internet-sivulle. Blogissa esimerkiksi Liikennekoulun toimistotyöntekijä voi kertoa ajankohtaisista Liikennekouluun liittyvistä asioista ja näin saadaan pelkkää Facebook-sivua laajempi näkökulma. Myös muut autokoulun työntekijät voivat tietysti osallistua kirjoittamiseen ja näin blogista saataisiinkin mielenkiintoisempi.

 

Sosiaalinen media opiskeluni tukena liiketalouden alalla

Liiketalouden aikuiskoulutuksen tradenomiopinnot suoritan lähes kokonaan verkossa.  Rahoitusta ja muita liiketalouden osa-alueita opiskellessa opin samalla toimimaan verkkoympäristössä ja viestimään vuorovaikutteisesti verkossa.

 

 

Verkko-opiskeluani tapahtuu useassa eri ympäristössä. Fyysiseen ympäristöön kuuluvat esimerkiksi luokkahuoneet,  kirjasto ja kahvio, samoin opiskeluun käytettävät tilat kotona ja töissä.  Verkko-opiskeluni mahdollistavat verkko-oppimisympäristöt, kuten  Moodle ja HILL-verkkoluennot. Luennolle voin osallistua luokassa tai haluamassani paikassa joko reaaliaikaisesti tai myöhemmin katsoa tallennettua luentoa itselleni sopivana aikana.

Sosiaalisen median sovellukset yhdistettynä muuhun verkko-oppimisympäristöön luovat monipuolisen virtuaalisen luokkahuoneen. Sosiaalisen median kautta voin löytää ammatillista tietoa ja seurata alan asiantuntijoita. Sosiaalisen median palveluissa voin tuottaa sisältöä, keskustella ja työskennellä yhteisöllisesti vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Käytössäni ovat mm. Facebook-ryhmät, Twitter ja Googlen sovellukset.  Sosiaalisen median välityksellä henkilökohtainen, opiskelun ja työelämän verkkoympäristöni usein linkittyvät toisiinsa.

Käyn töissä myös opiskeluni ohella. Sen takia, etta elämänkokemukseni yhdistyy moderniin verkko-osaamiseen, on mahdollista saavuttaa hyviä tuloksia oppimisessani ja työelämäni käytänteissä.

Verkossa opiskelu asettaa minulle vaatimuksia itsenäiseen työskentelyyn ja uusien menetelmien omaksumiseen. Verkko-opiskelu edellyttää minulta omatoimisuutta, innostusta, oivaltamista ja sinnikkyyttä; ominaisuuksia jotka myös työelämässäni ovat tarpeen.  Verkossa tutkintoani suorittavana aikuisopiskelijana olen monipuolinen osaaja sekä oman alani että verkkovalmiuksiensa suhteen.

Facebook on hyvä alustani tiedottamiselle. Satakunnan korkeakoululla on oma yhteisönsä Facebookissa. Sen avulla opiskelijana voin olla yhteydessä toisiinsa, tiedottaa tulevista tapahtumista sekä kysyä neuvoa mieltä askarruttavista asioista. Facebookissa olevan Chat-ominaisuuden ansiosta keskusteluni opiskelutoverin kanssa käy reaaliaikaisesti. Facebookissa myös kouluun hakevat ihmiset voivat kysyä tietoa koulusta suoraan siellä opiskelevilta opiskelijoilta.

Suuri käyttäjämäärä tarkoittaa sitä, että tietoturvauhkia alkaa esiintyä enemmän Facebookissa. Yleisin uhka oli käyttäjien oma sinisilmäisyys siitä, mitä tietoa on hyvä jakaa muille käyttäjille ja mitä ei. Mielestani omaa syntymäaikaa tai sähkö- postiosoitetta ei ole hyvä jakaa tuntemattomille ihmisille, puhumattakaan osoitteesta tai puhelinnumerosta.
Facebookissa liikkuu paljon sovelluksia, joita voi asentaa joko itse tai kaverin
pyynnöstä. Niiden alkuperää ei kuitenkaan aina voi saada selville ja kaikki sovellukset eivät ole turvallisia. Facebookissa on myös viruksia ja vakoiluohjelmia liikkeellä. Valvonnan puute Facebookissa on aiheuttanut näiden leviämisen. Ylläpitäjät eivät tarkasta tarpeeksi tarkkaan sovellusten alkuperää. Tämä on havaittu myös haittaohjelmien levittäjien keskuudessa.

HILL on kehitetty luomaan opiskelijalle aito läsnäolontunne opetustapahtumassa ilman, että osallistuja on itse fyysisesti paikalla. Sen avulla voin seurata luentoa mistä tahansa  ja toimia vuorovaikutuksessa luennoijan ja muiden osallistujien kanssa verkon välityksellä.

Verkkotekniikka mahdollistaa lähiopetukseen ja seminaareihin osallistumisen paikasta riippumatta; kotoa omalta kannettavalta tai työyhteisön neuvotteluhuoneesta.  HILL mahdollistaa luentojen nauhoituksen, jolloin luennot ovat saatavilla verkossa 24/7.
HILL  mahdollistaa yhteisluentojen järjestämisen ulkomaisten korkeakoulukumppaneiden kanssa ja ulkomailla asuvien suomalaisten opiskelun Suomessa.

Käytännössä tarvitsen toimivan Internet-yhteyden ja tietokoneen. Internet-selaimen välityksellä voin nähdä luokan tapahtumat, kuulla kaikkien osapuolten keskustelut ja nähdä jaettavan tai taululle kirjoitettavan materiaalin kuten luokassa olijatkin näkevät. Voin myös keskustella kaikkien osallistujien kesken, olivatpa he luokassa tai HILL-yhteydellä mukana ja itse vuorollaan esittää materiaalia verkossa.

 

Lahteet

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/132225/Opinnaytetyo_Hans_Suominen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/31533/Hukka_Susanna.pdf?sequence=1&isAllowed=y

http://www.intosome.fi/wp-content/uploads/downloads/2013/12/Ty%C3%B6v%C3%A4linelista.pdf

https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/lapset-ja-media/lapsi-sosiaalisessa-mediassa/sosiaalisen-median-palveluita-ja-sovelluksia/

http://www10.edu.fi/kenguru/?sivu=some_tyokalut

https://www.fennovet.fi/media/muut/dropbox-opas.pdf

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *